Korsningen upprioriterad

Idag var det nytt samrådsmöte om den fördjupade översiktsplanen för Ludvigsborg. Denna gång var det 47 besökare som trotsat regnet. Maja Löfgren gjorde återigen ett utmärkt jobb att presentera planen. 

Rv13/23 vållade mest känslor och visst är det sunt att kritiken riktas mot en trafiklösning som man med svårigheter kan klämma ner bland husen. Men vad kan man göra om inte få ut den utanför byn.

Att satsa på Trafikverkets alternativ A är inget alternativ som är överväldigande positivt för Ludvigsborg. Då går inte investeringspengarna till miljöförbättrande åtgärder i Ludvigsborg för RV13. En kombination av C2 och C1 vore det bästa för Höör och Hörby samt tillfredsställa de nationella kraven på körtider.

Återigen var det en positiv diskussion om kollektivtrafiken. Ludvigsborg är ett samhälle som har närmare anknytning till Höör än Hörby (oavsett vad politiker i Hörby tycker om det) så det är viktigt att ringbusslinjen knyts tightare mot Höör via Sätofta och Sätofta hed till stationen. Jag är helt övertygad om att Ludvigsborgs attraktivitet kommer öka kraftigt om Skåneexpressen 2 fortsätter till Höör efter stoppet i Hörby. Med bra anslutning till tågen i Höör och Skåneexpressen 1 i Hörby, blir Ludvigsborg en fantastisk pendlarort. 

Denna gång var det även debatt om dragningen av cykelvägen till Hörby/Höör, Röingevägens nivå och hastighet, samt hur realistik lösningen med avsmalningen av Fulltoftavägen är.

Hur kommer detta att funka?

Positivt var att korsningen vid Enevången har högsta prioritet både för biltrafiken och de oskyddade trafikanterna. Många kommentarer på byn efter förra mötet handlade om att, om man gör något nu så måste man bygga vägen mellan Enevången och Södra Rörumsvägen också. Detta eskalerar helt plötsligt insatsen från brobygge till den kompletta trafiklösningen. Detta förutsätter dock man inte bygger temporära av- och påfartsramper, vilket torde vara som att stå i duschen och riva tusenlappar.  

En boende på Röinge tomtområde konstaterade mot slutet att det är de som bor i området som kör fort och har makten att ändra trafikmiljön – samma sak gäller planens implementering;  Resultatet blir så bra vi gör det.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.