Sommarprojekt: Lådbilsbygge

Av | 2015-08-01

Det är en dröm för många barn att ha en cool lådbil. Denna dröm närde även jag när jag var liten… eller lite mindre i alla fall.

När min dotter förde frågan på tal var det säkert att stor del av semestern skulle ägnas åt just ett lådbilsbygge. Bara för att undersöka barnets commitment till projektet lät jag henne själv betala kostnaden för grundstommen – en barnvagn.

Det pedagogiska exemplet att gå upp på Blocket och hitta barnvagnen var stort. Vagnen med ett par rejäla axlar och hjul av modell Teutonia hittas i Klippan . Inombords konstaterar jag att det kommer kosta mig mer att köra till Klippan än vad själva barnvagnen kostar.

Hur som helst så är det ett otroligt sammanträffande att personen som vi skall köpa barnvagnen av har jag gått på kurs med i Stockholm bara en månad innan. Världen är allt bra liten… som det brukar heta.

20150715_115341

Hjul och axel från barnvagnen och regel sågas till.

Väl hemma kommer vinkelslipen fram och framaxeln demonteras och monteras på en regel. Dessa två bitar utgör styraxeln.

Resten av barnvagnens underrede (förutom den så otroligt praktiska korgen för blöjor och shoppingpåsar) låter vi vara kvar i befintligt skick.

20150715_131402

Det som är kvar av chassit. Resterna av korgen skall också tas bort. Bromsaxeln låter vi även den vara kvar för framtida användning.

Plankor skruvas fast i barnvagnschassit med vagnsbultar och låsmuttrar

20150716_125743

På chassis skruvar vi med vagnsbultar fast plankort i robust material.

Längs med centrumlinjen av chassit lägger vi en regel och skruvar fast chassit i den. Även styraxeln skruvas fast på centerregeln med en rejäl vagnsbult och en låsmutter. Alla bultar och muttrar köper vi på Kvist och Knast i Höör till kilopris.

20150716_154645

Chassit och styraxeln upp och ned. Axlarna är fastsatta med plattjärn. Grundstommen till lådbilen är klar. Resten är kosmetika…

Mellan plankorna på sidan fäst reglar. En längsgående regel kopplar ihop chassit med styraxeln i fören.

På sitsens stålrör borras hål och barnvagnsstolen skruvas på plats direkt på plankorna.

20150716_162203

Barvagnssitsen borras fast i chassit.

Efter att stommen var klar var det dags att bygga skalet. En plywood skiva på 6mm inhandlas och på XL Bygg i Höör hjälper killen på plocklagret till med tillsågningen.

Plywooden formas med lite vilja till en fartvänlig spets med hjälp av reglar mellan de båda sidorna. Formen på kanterna på plywooden förstärks genom lister från samma plywood skiva.

Plywooden fästs i chassit med den genomgående bultarna från chassit med resultatet att konstruktionen blir superstabil.

20150718_143604

Formad plywood till en spets

Till sist målas vagnen i valfri färg. Just denna lådbil kommer bli mintgrön, eller marsipan som det hette i brytningsmaskinen på Colorama i Höör.

20150729_131248

Visst är det kul när man kommer till målningen.

En träplanka får agera broms med ett rep för att styra bromsen på barnvagnen. För att bromslåset skall bromsa och inte låsa hjulet så skruvas en plåtbit fast på hjulnavets innansida. En tillräckligt robust lösning för ändamålet.

Det mest kostsamma var dock vimpeln, tutan och reflexerna som inhandlades på Gelwel. Något som var genomgående på alla inköp var dock ”lådbilsrabatten” – alla inköp där ändamålet ”lådbil” diskuterades innebar att en viss monetär rabatt infann sig.

Och visst kan jag hålla med som att det är en nobel sak att bidra till att ytterligare en lådbil ser världens ljus. Troligtvis har välvilligheten med drömmen att göra som jag började artikeln med.

In alles kostade lådbilen ungefär 1000 kronor.

Här kommer en instruktion och en provkörning med den färdiga lådbilen på min Youtube kanal:

Ett svar på ”Sommarprojekt: Lådbilsbygge

  1. B i r g i t t a

    Vilket trevligt inlägg och fantastiskt bygge 🙂
    Konstaterar att lådbilden kostade lite mer än min mellanring till kameran 😉
    Men man måste ju unna sig här i livet ha ha
    Så kul för W!

    Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.