Kommun för vem?

Vårt kommunalråd anställer 30% mer kommunchef på eget bevåg. Som anledning angavs att det finns så mycket att göra. Visst kan det uppfattas vara så, men var någonstans skall man prioriterar om det inte är i toppen? Det är så mycket svårare att prioritera mellan att lägga om ett bensår eller att vända på en pensionär med liggsår, än att välja bort ytterligare en politiker-inducerad utredning.

Nej, enligt kommunalrådet skall kommunen vara en bra arbetsgivare, speciellt för kommunchefer som tjänar vad tre undersköterskor tjänar i månaden. Tveksamt om det är en lyckomaximering eller om det gynnar utfästelserna som kommunalrådet gav fackförbundet Kommunals medlemmar om de röstade rätt i valet?

Det är med kommunchefers utrymme som med hårddiskutrymme – de kommer förr eller senare att vara fullutnyttjade. Även om kommunalrådet anställde ytterligare en kommunchef på heltid kommer båda om ett tag ha för mycket att göra. Om inte chefen kan prioritera sin egen vardag, hur skall denne då kunna prioritera kommunens verksamhet?

Detta är  något som bara kan pågå under längre tid i offentlig verksamhet – hade detta varit privat verksamhet hade man blivit ekonomiskt tvingad till att prioritera och effektivisera för att inte gå under.

Det är så lätt att växa i toppen när kommunalrådet existerar som en politisk eremit bland sina arbetskamrater på kommunledningskontoret. Där sitter kommunalrådet i mental fångenskap hos administrationen. Uppdraget som medborgarna ger politikerna är att leverera mer kvalitativ och kvantitativ verksamhet i första linjen. Uppdraget är inte att ordna mer administration i toppen.

För det är ju inte bara kommunchefen som har blivit utvidgad i toppen, vi har till exempel en ny kommunsekreterare. Ytterligare en sekreterare kontra hur det var förra mandatperioden.

Ett tredje exempel är att på senaste fullmäktigemötet investeras tre miljoner i en ny propagandamaskin opererad av en kommunikatör som i sin jakt på nya invånare skall spackla över kommunens alla defekter vad bottenplaceringar på olika rankinglistor. I stället för att fixa de faktiska problemen i leveransförmågan inom kommunens uppdrag skall man genom fina hemsidor sälja den konserverade kommunalagröten. Tillåt mig tvivla på strategin.

Ibland blir det dock olycksfall i arbetet. Våra överförmyndare i Höör och Hörby kommun är så gamla att de måste gå i pension innan de dör på sina poster. Av tvång behöver man slå ihop de båda kommunernas överförmyndarfunktioner för att uppbringa tillräckligt med specialkompetens på funktionen. Detta ger i grunden en mycket bra effekt men tyvärr är det inte drivet av en vision utan av just tvång.

Men det är just denna anomalitet som visar på möjligheterna med samordningen mellan kommunerna; att med samma resurser, och en omorganisation, kan man få ut mer effekt ur samma mängd skattepengar.

Detta var endast möjligt när följande kriterium för möjlig effektivisering är uppfyllda:

  • topp-politikern eller utredningspersonal inte hade några lojaliteter till en tjänstemannakår som genom en naturkraft vill växa och göra mer.
  • varken politiker eller tjänsteman förlorar någon prestige i omorganisationen.

Varje normalt funtad person begriper att möjligheterna till minskning av kommunorganisationen  är mycket begränsad; banden mellan tjänstemän och politiker är många och starka.

Jag har själv föreslagit en kommunsammanslagning bara för att erfara hur det politiska etablissemanget reagerade kraftigt, som om hela demokratin var hotad av en större kommun, när det egentliga hotet var en möjlighet att få massa arbetslösa politiker och ledig administrativ personal.

När pensionärspartisten Jan Möller går upp i talarstolen på förra fullmäktigemötet och gör samma observation angående det nyföreslagna samarbetet, att det är dags att slå ihop kommunerna, då sätter ordförande Hall igång med ett okontrollerat grymtande där man kan höra mellan frustningarna att några sådana tankar får man inte dryfta från talarstolen i Hörby minsann.

dsc_0115

Ett självspelande piano i den skyddade verkstaden innanför kommunhusets väggar

Det är lite av ödets ironi att det är pensionärspartiet som står för framåtdrivandet i kommunen både vad gäller kommunsammanslagning och solceller. Detta till skillnad från den styrande reaktionära regnbågen som önskar sig tillbaka till den tid när staten var allenarådande, när individen skulle underordna sig och när sossarna hade egen majoritet.

Detta leder fram till den fundamentala frågan i rubriken: För vem existerar kommunen egentligen?

Jag är övertygad om att om alla kommuninvånare i en norrländsk inlandskommun försvann så skulle kommunförvaltningen i den folktomma kommunen likt förbannat vara fullt upptagen med allehanda utredningar och jobba för att få nyanställa mer administrativ personal.

Den nuvarande politiska majoriteten i Hörby kommer inte att på något sätt göra kommunens förvaltning mindre och vassare. Snarare kommer vi få en kommun som är mer och mer invasiv i människors liv, bara för den ha kapacitet till det.

Konsekvensen av det är att invånarna blir passiva i väntan på att kommunen skall gripa in och lösa allehanda uppgifter i samhället. Mer skattepengar kommer gå till verksamhet som ersätter individens ansvar och förmåga, ett ersättande som väldigt få människor egentligen vill skall inträffa om de bara såg mönstret i utvecklingen och om de förstod att det kom till kostnaden av en sämre operativ effekt i form av vård, skola och omsorg samt en högre skatt.

Tyvärr finns det inget politiskt parti som har kraft att driva denna så för medborgarna centrala fråga. Det är för sorgligt att se, att med så mycket partistöd lyckas man inte få mer nyskapande politik. Pengarna mals likt kaffebönorna ner i en oändlig mängd fikastunder för personer utan varken vision, kraft eller organisation.

Jag kan bara konstatera att inget parti finns till för att primärt tillvarata invånarnas intressen i kommunen angående service i form av skola, vård och omsorg. Vidare konstaterar jag att majoriteten av krafterna går till ränksmidande inom de särintressen som finns innanför kommunens väggar.

Som epilog vill jag förgylla er vardag kring möjligheterna med den nya kommunikatören, som skall ha hand om kommunikationsplanen och ”marknadsföringen” av kommunen. Kommunikatören skall bland annat se till så att Höör och Hörby inte förväxlas, något som kommunerna riskerar att göra idag enligt utredningen som presenterades på fullmäktige.

För Hörbys del är dock förväxlingen något bra eftersom vi har chansen att förväxlas med en superkommun – det är kanske det som kommunikatören skulle jobba med. Finns den titeln på arbetsförmedlingen: ”desinformatör”? Det är en sådan vi behöver i Hörby – det är vår chans att lura hit lite folk.

desinformator

Ännu så länge ger sökningen noll träffar på platsbanken…

Andra bloggar med etiketterna: ,

Etiketter: ,

2 svar till “Kommun för vem?“

  1. björne skriver:

    Det finns redan en ny tjänst för att avlasta den utarbetade kommunchefeN ! KANSLICHEF

Lämna ett svar