Diagonalen: grundbulten för integrationen i Skåne

Vi i Hörby tenderar att tänka på Diagonalen som en järnväg mellan Hörby och Lund/Malmö och till Kristianstad. Jag vill mena att det är kontraproduktivt att ha detta perspektiv. Vi måste acceptera att Hörbys inblandning i Diagonal-projektet är av en tillfällighet på grund av lokalisering av samhället mitt mellan Lund och Kristianstad.

Diagonalen handlar om att knyta ihop Skåne nordost med Malmö/Lund/Köpenhamn. Med hjälp av Diagonalen kan man från Kristianstad nå Köpenhamn H på under 60 minuter. Överflödigt är det att notera Lund och Malmö kommer bli ännu bättre nått från Kristianstad.

Från Hörbys perspektiv är det viktigt att tillföra tillräckligt med värde för att tågen inte skall gå förbi i 240km/h i den flerkärniga Öresundsregionen. Vad betyder då detta perspektiv för hur vi jobbar med tanken på Diagonalen i Hörby?

Hörbys kommunpolitiker har hittills sett Diagonalen som ett problem i form av att man tar upp åtråvärd mark utmed E22. Inget händer i Diagonal-projektet, då vi alla försöker backa in i framtiden – låt oss vända på förutsättningarna.

Vi är nog alla medvetna om att en järnväg till Hörby direkt till Köpenhamn skulle innebära ett kvantum hopp vad gäller framtidsutsikterna i orten. Är vi beredda att satsa på detta?

Jag vill mena att vi definitivt är redo och vi skall satsa ordentligt och visionärt: I stället för att lägga stationen i utkanten till byn föreslår jag att vi lägger stationen mitt i Hörby, fast 8 meter ner till rälsen.

Station mitt i Hörby. Nedgång till stationen vid bussstationen och vid biblioteket. (Klicka på bilden för större bild)

En grävd tunnel, som det handlar om här, kostar ungefär 200 000kr per meter järnväg. Stationen kommer kosta mer pengar, men det är en kostnad som skulle funnits där oavsett om stationen legat vid E22 eller mitt under Hörby. Tunneln behöver gå från badet till Kristianstadsvägen och är en sträcka på 1.3km.

Vi snackar en kvarts miljard för en tågtunnel genom Hörby. Det låter som mycket pengar men sätter man det i sitt sammanhang så är det inte en orimlig kostnad. Och hör och häpna: jag tycker Hörby kommun skall vara med och betala detta!

Konsekvensen kommer bli att industrimarken runt omkring busstationen kommer bli en av Skånes meste attraktiva plaster för nybyggnation av hyreslägenheter. I ett slag kommer man kunna sälja bostadsrätter igen i Hörby.

Vi kommer dessutom skapa en täthet i centrum som är få skånska (svenska?) kommuner förunnat – en kritisk massa för att ha ett livaktigt restaurang och handel i kulturhistoriska miljöer. Hörby kommer ha goda möjligheter att undvika att bli utkonkurrerad av shopping-lador i utkanten av bebyggelsen.

Busstationen i Hörby kommer att bli ett kommunikationsnav. Busslinjerna i Hörby kommer angöra stationen vid denna punkt tillsammans med eventuella ligth rail förbindelser. Omfattande pendlarparkeringar behövs i nära anslutning. Infrastrukturen till och från detta nav måste förbättras med både tillfarter från E22/Rv13 samt via Sydostleden.

Det ekonomiska värdet att genomföra detta projekt för Hörby är smått ofattbart, inte bara kostnaderna utan speciellt inkomsterna i form av skatteintäkter och värdet av ett levande kulturmiljö. Det största hotet mot att inte komma i mål med detta är vi själva – att vi inte vågar spänna bågen så vi därigenom missar att bli en del av Öresundsregionen.

Just Sydostleden kommer jag behandla i nästa artikel i serien om översiktsplanen.

2 svar på ”Diagonalen: grundbulten för integrationen i Skåne

  1. Alexander

    Light rail mellan Höör/Hörby/Sjöbo & Tomelilla hade varit grymt!

    Svara

Lämna ett svar till Per Elis Jansson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.