Evangelium enligt Per Elis – Hörby edition

Det har varit precis varit jul och jag har hört julevangeliet flera gånger. Det är fascinerande hur likt det kan vara en samtida skildring om livet i en skånsk småkommun.

Jag har gjort mig nöjet att ändra lite ord och meningar för att sätta julevangeliet i sitt rätta sammanhang. Vill ni när ni har fest ha en liveuppläsning så kommer jag gärna och förgyller era liv som goda Hörbybor. Mycket nöje:

Julevangeliet

magdalenaandersson_pekar-5713_900

Prisad vare Herren, här kommer skatteinbetalningen.

Och det hände sig vid den tiden att från kejsar Löfvenus bokhållare utgick ett påbud att hela världen skulle skattskrivas. Detta var den tusende skattskrivningen i svenskarnas rike, och den hölls, när Annelius Hultenus var landshövding över Skåne. Då färdades alla var och en till sin by, för att låta skattskriva sig.

Så gjorde ock Josefina; och eftersom hon var av Perssons hus och släkt, for hon från byn Höör i norr ner till Perssons by, som heter Hörby, i Skåne, för att låta skattskriva sig jämte Maria, som genom registrerat partnerskap var sambeskattad. Maria var havande och deras relation voro svår då Maria hävdade att Gud gjort henne gravid en blöt kväll nere på Jägersbo.

Medan de voro där, hände sig att tiden var inne, då hon skulle föda. Josefina och Maria sökte husrum men hotellet var nedlagt. Vad som fanns till hands var ett tjugotal upphandlade HVB platser där de kunde få bo gratis eftersom dessa genom ett mirakel inte kostade kommunen något.

Maria födde sin förstfödde son och lindade honom och lade honom i en krubba. Krubban var tom eftersom kommunen dragit in julmaten.

faltgruppenI samma nejd voro då några socialarbetare ute på fältet och höllo vakt om natten över sin hjord. Då stod en ängel vid namn Magnus framför dem, och Herrens härlighet kringstrålade dem. Ängeln Magnus bannade bygglovsplikten på solpaneler med så mycket ljus kring dem. Fältassistenterna blevo dock mycket förskräckta.

Men ängeln Magnus sade till dem:

Varen icke förskräckta. Se, jag bådar eder en stor glädje, som skall vederfaras allt folket. Ty i dag har en Frälsare blivit född åt eder i Hörby, och han är lösningen. Och detta skall för eder vara tecknet: I ett HVB hem skolen I finna ett nyfött barn, som ligger lindat i en krubba.

I detsamma sågs där jämte ängeln en stor hop av den himmelska skaran från SSU, och de lovordade kommunalrådet och sade:

Ära vare Susanne i höjden, och frid på jorden, bland människor till vilka hon har behag!

När så änglarna hade farit ifrån fältassistenterna upp till Folkets hus, sade dessa oroligt till varandra:

Vad händer med dem som hon inte har behag till? Kommer  hon lägga ner fältgruppen eller är det bara Stefan Borg som skickas till Skärselden? Låt oss nu gå till Hörby centrum och se vad som där har skett, om någon sågat ner palmen på torget eller om det är som Herren har kungjort för oss.

Och de skyndade åstad dit och funno Maria och Josefina, och barnet som låg i krubban. Och när de hade sett det, omtalade de vad som hade blivit sagt till dem om detta barn. Och alla som hörde det förundrade sig över vad herdarna berättade för dem. Hur skulle detta barn kunna lösa budgetunderskottet i socialnämnden?

Men Maria gömde och begrundade allt detta i sitt hjärta utan att gå i polemik med assistenterna. Hon hade sedan tidigare studerat utredningen om det kommunala utjämningssystemet på regeringskansliet och hon insåg barnets ringa potential.

Fältassistenterna vände tillbaka och prisade och lovade Susanne Meijer för allt vad de hade fått höra och se, alldeles såsom det blivit dem sagt. Just lösningen antog de kommer senare i nästa budget.

jesuspajagersbo

Jesus på Jägers – dansade som en Gud…

När sedan åtta dagar hade gått till ända och han skulle omskäras, gavs honom namnet Jesus, samma namn som den flamencodansande killen på Jägersbo när barnet blev avlad i sin moders liv.

Och när deras reningsdagar hade gått till ända, de som voro föreskrivna i socialtjänstlagen, förde de honom in till socialkontoret för att bära honom fram inför handläggaren, enligt den föreskriften i lagen.

[Författarens kommentar: Här kommer en text som jag har svårt att passa in i Hörby-versionen av julevangeliet, stycken nummer 23: “»Allt mankön som öppnar moderlivet skall räknas såsom helgat åt Herren», så ock för att offra »ett par duvor eller två unga turturduvor», såsom stadgat var i Herrens lag.”  För 2,4 miljarder kristna kanske det ovan verkar helt vettig, för mig inte… Förslag mottages tacksamt vad det betyder.]

I Hörby levde då en man, vid namn Simeon, en rättfärdig och from man, som väntade på Sveriges tröst; och helig ande var över honom. Och av den helige Ande hade han fått den uppenbarelsen att han icke skulle se döden, förrän han hade fått se en god skattebetalare.

Han kom nu genom Andens tillskyndelse till socialkontoret. Och när föräldrarna buro in barnet Jesus, för att så göra med honom som sed var efter lagen att registrera den andre föräldern, då tog också han honom i sin famn och lovade Gud och sade:

Herre, nu låter du din tjänare fara hädan i frid, efter ditt ord, ty mina ögon hava sett din frälsning, vilken du har berett till att skådas av alla folk: ett ljus som skall uppenbaras för Hörbyborna, och en härlighet som skall givas åt väljarkåren.

Och Jesus båda vårdnadshavare förundrade sig över det som sades om honom – var barnet redan i Idolfinal? Simeon välsignade dem och sade till Maria, hans moder:

Se, denne är satt till fall eller upprättelse för många i Hörby, och till ett tecken som skall bliva motsagt. Ja, också genom din själ skall ett svärd gå. Så skola många hjärtans tankar bliva uppenbara.

Simon lever än i dag under sin förbannelse…

Där fanns ock en profetissa, Hanna. Hon var kommen till hög ålder; i sju år hade hon levat med sin man, från den tid då hon var jungfru, och hon var nu änka, åttiofyra år gammal. Och hon lämnade aldrig ålderdomshemmet, varken natt eller dag.

Hon kom också i samma stund tillstädes och prisade Gud och talade om honom till alla dem som väntade på förlossning för Hörby. Hanna var dement så ingen begrep, likt som i julevangeliet, vad hon sa eller menade.

Och när de hade fullgjort allt som var stadgat i socialtjänstlagen, vände de tillbaka till sin stad, Höör, norr om Hörby.

Och där slutar Hörbys julevangelium.

Som epilog kan man nämna att två veckor efter registreringen på skatteverket uppdaterade paret Maria och Josefinas ort för huvudsakliga dygnsvila till att vara Höör.

Så drömmen om den nya skattebetalaren i Hörby gick i krasch lika snabbt som den uppstod på kommunledningskontoret. Än idag går socialnämndens budget med underskott, ett underskott som gång till annan försöks trollas bort med otaliga politiska manövrar.

Hoppet om ett gudomligt ingripande falnade dock och man söker nu nya vägar inom kvantfysiken för att komma till rätta med underskottet.

jesus_uttag

Jesus intåg i Hörby

För Jesus själv uppfylldes Simeons profetia då han kom tillbaka som 18-åring till kommunpolitiken där “denne är satt till fall eller upprättelse för många i Hörby”.

Hörbytavlan själv är en ljus och glad illustration jämfört med den utrensning av kommunpolitiker som Jesus kom med genom sitt intåg i Hörby. Men det är en annan historia…

 

God jul på er alla!

Leave a Reply