En taxerande partsinlaga

Roar mig på söndagsmorgonen med att läsa tidningen Dagens Samhälle. På insändarsidan hittar följande insändare från Svenska Taxiförbundet.Ett antal dängar om att trängselskatter skall jackas upp för att få effekt. Det må så vara men deras konklusion om att taxi skall gynnas mer av trängsleskatter ”för miljöns” skull är ju jätterolig!

10 svar på ”En taxerande partsinlaga

  1. Torbjörn Malvå

    Ja! Det vore bättre om Taxi växlade om till eldrivna fordon, och på så sätt även befriades från trängselskatter.

    Svara
    1. Yvonne kulstad

      En elbil klarar ca 15mil och måste sedan laddas. Hur lång tid tar set att ladda fullt? Hur många laddningsstationer måste finnas för att kapaciteten ska fixas? Hur många bilar måste köpas in av taxibolagen osv?

      Svara
      1. Torbjörn Malvå

        En batteripol för taxibilarna vore ju bra !
        De som inte önskar omställning med kreativa lösningar. Vill ej satsa på kommande generationer. Tragiskt!

        Svara
        1. Yvonne Kulstad

          Insändaren tidningen Dagens Samhälle handlar i grund och botten om trängselskatten i Stockholm och stadens luftföroreningar, och då torde kreativa lösningar vara att t.ex 1) bygga ut Stockholms tunnelbana och pendeltåg och 2) starta bygget av den s.k. ”Förbifarten” och inte att tvinga taxibolagen att byta ut sina bilparker till eldrivna fordon. 1) och 2) ovan är precis det som nu diskuteras i Stockholms Stads fullmäktige.

          Svara
          1. Edvin

            Men du, Torbjörn vänder sig knappast emot att bygga ut tunnelbana och pendeltåg, han är miljöpartist. Men det där med kreativ lösning, vart ska pengarna komma ifrån? Tanken med att ha taxibilarna eldrivna är en god idé. Tar för övrigt cirka 3 timmar att ladda en elbil fullt. Kort tid för oss som faktiskt ska ta över klimatet och ansvaret så småningom. Ser gärna att denne generation tar lite ansvar, för det har tamigtusan inte funnits någon vilja till ansvar. Jag vill inte behöva ta ansvar för nuvarande generations viljelösa idéer och ansvarslösa beteende, tyvärr är det dock så att det är så det blir.

  2. Debattvillig

    Ta bort skiten!

    Det är i förlängningen en gigantisk förlust.
    Jag har lagt flertal blogginlägg på min blogg om detta. Skatteväxlingen kommer generera större utgifter än inkomster.

    Bättre om snåljåpen Anders ” 80tals pudelfriss” Borg lättar på plånboken för att göra andra, betydligt bättre åtgärder.

    INGEN och åter INGEN av miljöförespråkarna har gjort konsekvensanalyser av trängselskatt, kilometerskatt, höjda priser på drivmedel etc etc etc..

    Läs min blogg för konkreta slutsatser på analyserna.

    Svara
  3. Debattvillig

    Exakt Yvonne!

    Eller tex biobränsle av olika slag.
    Sämre verkningsgrad = högre utsläpp = högre pris.

    Marknaden är ljusår från bra alternativ.

    Svara
  4. Debattvillig

    Klart man vill satsa framåt.
    Hur kan det gå stick i stäv Torbjörn?

    Har du LCA på vad du förespråkar kontra dagens teknik?
    Konsekvensanalys, ekonomianalys, social analys?

    Du har inte läst mina blogginlägg. Eller så erkänner du inte att jag har rätt i dom. På ren pin tji eller av stolthet.

    Svara
  5. Per Elis Jansson Inläggsförfattare

    En absolut majoritet av alla resor som företas i landet är korta transporter. Redan med dagens teknik med hybridbilar skulle man klara av en stor omställning om viljan funnits där.

    Om jag tänker tillbaka på den senaste veckans körningar så hade jag klarat mig utan bensin. Tyvärr är den ekonomiska verkligheten att min bensinräkning inte är tillräckligt stor för att investera i laddhybridbil för 350000kr

    Första gången jag åkte med en el-bil var hos hemtjänsten och det var hur trevligt och tyst som helst.

    Svara
  6. Debattvillig

    Att svenska regeringen inte tar ansvar och hjälper till för att säkra våra kraftverk samt se till att bygga nya via ägardirektiv är sorgligt. Det är att ta ansvar, det är att se framåt, det är att vara klimatsmart.

    Rödstrumporna som gapar högt har inte mycket på fötterna och kan inte argumentera emot faktumet att verken ger minst utsläpp.

    Elbilar som taxi är en utopi.
    Dyra inköp, ineffektiv effektkurva osv.

    Rödstrumporna ser inte längre än näsan.
    Gör analyserna först, öppna glappet efteråt.
    Att göra en trollkarl och sticka huvudet i sanden inför sanningen är inte särskilt förvånade. Ni kan inte bräcka sanningen.

    Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.