Ibland är kontextsensitive reklam inte att föredra


Läste nyheterna på webben och landade på en artikel om hur det står till med Greklands ekonomi på DN.

I artikeln har man sprängt in två annonser som är riktade till läsekretsen och som bestäms beroende på innehållet på sidan (context sensitive). Men kombinationen Greklands skuld och tips på investeringar och börsklipp gör sig nog inte så bra tillsammans, utan verkar troligtvis mer avhållande.

Lite roligt kombination var det dock i alla fall.

I tisdags var jag på IKEA. På köksavdelningen tittades det på en fläkt och jag hade hjälp av en ”vitvarusäljare”. Jag är lätt allergisk mot matos, så jag var ju naturligtvis intresserad av den bästa fläkten, vilket av en händelse inte var den största fläkten som jag hade valt, enligt säljaren.

För att lätta upp diskussionen sa jag till säljaren att ”den fläkten suger altså” och pekade på den stora som jag tidigare valt. Säljaren skrattar glatt, men jag funderar på skämtet i några sekunder. Jag måste bara veta, tänker jag, så jag frågar honom ”hur många gånger har du hört just det skämtet?” ”Massor av gånger, du skulle inte tro det” svarar han tillbaka.

Det är otroligt att IKEA lyckas komma åt en med humorn också, när man inser att man även med skämten är en del av den mass- och hyperkapitalistiska aktiviteten. Även skämten skruvas ihop med sexkantnyckel på rad och jag är bara en liten kugge i Ingvar Kamprads logistikapparat.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.