Matematiklyftet det bästa som hänt på länge

På tidningen Dagens Samhälles debattsidor har det under en tid pågått en lång och ibland oroväckande debatt om hur viktigt, eller snarare oviktig, matematiken är för eleverna. Jag skulle vilja ha ett annat perspektiv på det hela: hur viktigt är matematiken för nationen Sverige? Jag vill säga att matematikundervisningen är en nationellt projekt i klass med andra strategiska frågor som till exempel energiförsörjningen.

Det finns en resurs i Sverige som vi misshushållar med i en omfattning, som om vi skulle lyckas mäta det, klassas som grov kapitalförstöring. Jag tänker på våra barn och den utbildning vi förser dem med. Vår framtida konkurrenskraft bestäms i det kunskapsbaserade samhället av humankapitalet. Att öka värdet av detta kapital är det enda som kan säkerställa nationens välstånd i den globala konkurrensen.

Sverige kommer aldrig att kunna konkurrera med de stora massorna. När jag på jobbet pratar med mina indiska arbetskollegor är deras perspektiv att det utbildas fler ingenjörer Indien än hela Europa tillsammans och därmed med hjälp av dessa kommer Indien att dras ur fattigdomen. Faktum är att detta händer just nu och det är en utveckling som går i raketfart!

Är det så att vi i Sverige inte klarar av att hänga med i denna utveckling har vi en mycket mörk ekonomisk framtid att gå till mötes. Varje barn och ungdom som har en falerad skolgång är ett nationellt problem – alla barnen behövs, vi har inte råd med att se mellan fingrarna med att inte ta tillvara på våra talanger.

Därför är det så glädjande att Matematiklyftet nu startar att exekvera, och visst är det just här som problemen är som störst. 14000 matematiklärare skall vända trenden. Sverige måste vara i den absoluta utbildningstoppen om vi skall kunna fortsätta att ha råd med den allmänna välfärden.

Nationella prov årskurs 9, andel (%) som ej nådde målen i matematik
Huvudmän 2009 2010 2011 2012
Hörby 10,6 23,6 6,3 17,4
Samtliga kom. 13,4 18,2 . 17,9

Statistiken kommer från skolverkets databas: http://www.jmftal.artisan.se/databas.aspx?presel#tab-0

Att med hjälp av innovativa metoder göra matematiken lättillgängligt är helt rätt. Svenska barn är inte mer ointresserade av matematik än andra  barn, men jag tror att barnen, skolan, samhället har vant sig till med en acceptans om att inte ha kravet på sig att lyckas. Lyckas vi sätta in matematiken i sammanhanget om nationens välstånd 20 år fram i tiden, kommer vi sluta acceptera att var femte elev inte når målen inom matematik.

Läs mer om matematiklyftet på Skolverkets hemsida: Var tredje matematiklärare med i Matematiklyftets första omgång.

Diskussioni radions P1: Storsatsning på matematik ska hjälpa elever

Lärportalen för matematiklyftet på skolverkets hemsida – surfa runt och lär dig mer om matematik och hur man kan jobba med det. Tänk på hur du förhåller dig till ditt barn och dess matematikinlärning

Tags: ,

2 Responses to “Matematiklyftet det bästa som hänt på länge”

  1. Peter Ericsson skriver:

    Alla skall inte bli ingenjörer och jag skulle vilja veta om du kan ge ex på vad detta räknande med ekvationer har haft för nytta i vardagen?

    • Per Elis Jansson skriver:

      Hej Peter, Ja, tänk vilken värld det skulle vara om vi alla var ingenjörer… 78 år av Dilbert-strippar…

      Hur lång tid tar det att åka till till mormor om det är 20 mil och man håller en genomsnittshastighet på 78 km/h: 20 mil *10 km/mil = 78km/h * T h.

Leave a Reply