Snowracern – en klassisk kvalitetsprodukt

Av | 2011-01-07

Jag gissar att min lillebrors snowracer är från början av 80-talet. I julas var den till stor glädje för både mig och min dotter.

Det hela gick rätt bra tills jag byggde ett hopp i backen hemma i Jönköping.

Premiärhoppet blev helt misslyckat och jag dök med snowracerns framskena rakt ner i backen, med hela min tyngd på ratten. Ratten gick sönder och jag blev helt förtvivlad.

Vad är sannolikheten att hitta en ny Snowracerratt till en 30 år gammal leksak. Snabba kollar på Internet gav vid hand att  det fortfarande finns Snowracers (som numera kallas Snowracer classic). På Obs i Jönköping (eller Coop forum som det heter nu för tiden) hittas en ny ratt, och tänka sig; den passar på den gamla snowracern.

Ut i backen igen och oj som det går undan – ända tills jag snurrar runt och bryter av framskenan.

Oh nej, tänker jag. Vad är sannorlikheten att hitta en ny framskena? Tillbaka till Obs men inte finns det några framskenor att få tag på. Suck, detta var nog slutet på denna snowracer.

Men otroligt nog, några dagar efter jul, så är jag och handlar på Bilema i Höör (eller City Gross som det numera heter) så ser jag att det ligger en framskena på en hylla. Tänk om den passar. På vins och förlust köper jag den och när jag är tillbaka i Jönköping över nyår så monteras den nya skenan som passar perfekt.   

Med skarpa plastkanter på den nya framskenan har snowracern fått fantastiska styregenskaper.

Kontentan av detta vet jag inte. Men det kan konstateras att snowracern består som en förstklassig leksak med en design som redan var fulländad för 30 år sedan. Jag kommer ihåg att min och min storebrors snowracers från slutet av 70-talet hade smalare huvudskenor. De bredare skenorna för med sig att snowracern blir tyngre och att det är svårare att köra i skogen. Visserligen kanske det inte är ett normalt användarfall, men ändå en begränsning.

Jag kommer ihåg att det fanns broms på orginal-snowracern, men tack och lov så har dessa monterats av på min lillebrors snowracer för bättre egenskaper. Dagens moderna snowracer har bromsen default ute, så sitter man inte exakt så som konstruktören avser så stannar den. Detta är ju urkasst! Just att kunna stå på sittdynan är en tillgång.

Det är så typiskt dagens leksaker, att de inte är förlåtande och tillåtande utan mer och mer begränsade i användandet. Det skall göra ont att köra snowracer och jag är glad att jag inte snittade upp handlerna på den sylvassa spruckna ratten när jag landade.

Ett svar på ”Snowracern – en klassisk kvalitetsprodukt

  1. Pingback: The need for speed « perelis.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.