Den enda vägens politik

Som projektledare får man, oftast den hårda vägen, lära sig att inte bli ett med projektet man leder. Viktigt är också att förstå vilket mandat man har i rollen. Att projektledaren är med i den politiska processen torde nog höra till ovanligheterna.

Nu har det trots allt hänt. I veckan gick projektledaren för MittSkåne, Camilla Jönsson, till angrepp mot Linderödsåsen i Lokaltidningen. Där yppas kommentarer om att Linderrödsåsen är mindre transparent  än hennes projekts bolagsidé.

Vad som trots allt är intressant i Camilla Jönssons uttalande är följande uttalande:

”– Vårt mål är att öka utvecklingstakten i besöksnäringen. Det finns säkert andra sätt att göra det på än vårt förslag, men just den diskussionen har aldrig förts. Det hade varit intressant annars.”

Den enda vägens politik i vanlig ordning. Om det är sant så finns det ingen utredning om bättre alternativ existerar. Nog har hon dock rätt i att det hade varit intressant – om det finns ett bättre sätt att organisera besöksnäringen, borde inte det undersökts också?

När Miljöpartiets Jane Cimmerbeck går upp i fullmäktige och hävdar att jobben inte kommer skapas inom turismnäringen om man inte hoppar på MittSkåne-äventyret, vad är det då hon stödjer sitt uttalande på då? Inte ens i beslutsmaterialet finns det någon information om jobbprognos.

Var det finns information om målsättning är på regional nivå där ambitionen är 20 000 nya årsarbeten. Läs mer om det regionala arbetet på Tourism in Skånes hemsida. Är det något samarbete som vi skall gå med i så är det samarbetet i regionen. Trots det regionala arbetet är MittSkåne enda utredda förslaget vi skall ta ställning till.

Om man nu inte ens har utrett några alternativ, och troligtvis inte ens noll-alternativet, ja då är det fullständigt osannolikt att man kan använda det som ”fakta” målet. Om man tittar på noll-alternativet så finns det inget som pekar på att den organisationen skulle vara sämre på jobb-skapande aktiviteter inom besöksnäringen.

Som om inte det vore nog, så levererar samma projektledare en annan bild i Skånska dagbladet 2014-03-28 än interimsordföranden Wiethje gjorde i samma tidningen 2014-03-16. Wethje hävdade att

”De tappar attraktionskraft när de inte finns med i gemensamma marknadsföringsaktiviteter.”

Projektledaren hävdar i sin tur att

”… alla företag har rätt till kommunal service. Detta säkras genom en noggrann utarbetat medlemspaket där alla företag oavsett anslutning garanteras att ta del av bolagets basservice”

När de politiska trollkarlarna står bakom med dirigentpinnen så är det få som hänger med i svängarna. Mittskåne framstår som en hydra, alla kan vara med…. men samtidigt inte. Det skall inte vara någon central turistbyrå… men samtidigt skall det vara en… eller flera.

Så om nu mot förmodan fullmäktige i Hörby säger ja på Måndag, så kommer vi dras med hydran framgent – ingen kommer lista ut om de gör vad de ska. Det enda vi vet är att det kostar pengar – dock oklart hur mycket. Tommy Hall summerade det rätt så bra när han sa att ”vi får se vart det barkar hän”. Det är så man tar hand om skattepengarna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.