Ledarskap inom hemtjänsten bådar gott

På torsdagen hade vi Socialnämndsmöte igen. Som alltid är det en välbesökt tillställning, speciellt under ekonomigenomgången när vi i nämnden har möjlighet att ställa frågor till de verksamhetsansvariga direkt.

Jag är speciellt intresserad av ekonomin inom Socialförvaltningen, så det är med stor glädje och intresse jag lyssnade på ledarna och deras syn på situationen – Igår speciellt om hemtjänsten;

Jämfört med andra kommuner så har hemtjänsten i Hörby mer kringtid. Det betyder att personalen spenderar mer tid med andra saker än att leverera tjänsten hos klienten. Detta är någon som hemtjänsten har fått på sitt bord att ändra på.

Igår på socialnämndsmötet fick vi en dragning om det nya planeringsverktyget som används för att optimera besöken och minska kringtiden. När tjänstemannen berättade vad som händer ute i en av hemtjänstgrupperna, och med vilken hastighet man har infört verktyget, kände jag en stolthet.

Visst har vi en bit kvar att gå, men jag kände mig trygg i vetskapen om att nämndens absoluta övertygelse, och totala mandat till ledningen inom hemtjänsten, verkligen har propagerat ner till den enskilde medarbetaren. All förändring är jobbig, men med personalen som vi har kommer vi lyckas!

Det prognostiserade resultatet för helåret 2013 ligger kvar på -18,5Mkr. Fortsätter vi med att ha ett fokus på ekonomin och reformeringen som nu pågår, har vi alla möjligheter att snygga till de siffrorna. Hemtjänsten visar vägen, och Q3 förväntar vi oss mer effekt från IFO hemmaplanslösningar.

3 svar på ”Ledarskap inom hemtjänsten bådar gott

  1. Björne

    Destu kortare tid som kan läggas på ett hembesök , desto bättre.
    Är det så du menar??

    Svara
    1. Per Elis Jansson Inläggsförfattare

      Hej Björne, Nej, det var inte så jag menade. Ju mindre tid man kan lägga mellan, innan och efter ett besök desto bättre.

      Svara
  2. Debattvillig

    Måste göra en väldigt tragisk reflektion.

    En väldigt nära vän till familjen har jobbat inom hemtjänsten i 35-40 år.

    Tio år tillbaka så hade hemtjänsten tid att sitta ner och prata, dricka en kopp och vara social med sina vårdtagare. Att man idag i Sverige ger hemtjänsten kaksmulor bildligt talat i ekonomi banar för en högst opersonlig hemtjänst som nästintill är rent automatisk och totalt känslokall.

    Vem lider av detta? Dom ensamma vårdtagarna som inre får en stund social kontakt. Dom som inte har någon annan.

    Är detta inte ett katastrofalt misslyckande?

    Måste poängtera att detta gäller inte bara vår kommun utan troligen ALLA med möjligen något undantag.

    Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.