Skivbolag ovetandes av CSRs effekter

Läser i Skånskan idag att skivbolaget Universal music vägrade låta polisen i Mellanskåne använda Gangnam-style i sin informationskampanj om trafiksäkerhet.

Genom att låta polisen använda låten i informationen skull man kunnat göra en insats för samhället, men i stället låter man meddela att man man inte får använda den och är vidare säker på att man skulle vinna en rättegång. Marknadsföringspotentialen för låten är enorm och den goodwill man kan uppnå genom att tillåta användande i gott syfte är fantastiskt.

Det är en reaktion från en svunnen tid som Universal visar upp, troligtvis supporterat av ett batteri av överbetalda jurister och byråkrater som har nästa kvartalsrapport för ögonen. Att missa att folk köper värden på grund av varför man gör något och inte på grund av vad eller hur man gör är så förvånande.

Eftersom nu Internet är som det är så finns videon rikligt tillgänglig för alla oss som kan se den om och om i gen om skratta gott varje gång. Mycket nöje:

http://www.youtube.com/watch?v=kkGA2IyccNw

Kvar finns bara Universal som lyckats karva till sig ett lose-lose scenario genom hanteringen. Lycka till i framtiden säger jag!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.